September 20, 2012

Åtta Procent Av Ingenting

Åtta Procent Av Ingenting
Etgar Keret (Kristian Wikström)
Bastion, 2008

När jag var i Israel bläddrade jag igenom ett par böcker på engelska av Keret men blev inte imponerad och lät det vara. När jag sedan plockade upp den här novellsamlingen blev det dock andra bullar. Jag tror det har att göra med språket; svenska är helt enkelt bättre på att förmedla icke-engelska stilar (tycker jag). Jag trodde visserligen när jag började läsa att det skulle vara en roman, vilket gjorde mig lätt förvirrad när jag efter ett par kapitel inte kunde hitta någon röd tråd... Det sagt blev berättelserna bättre och bättre, även om de samtidigt blev mer och mer abstrakta, men de påminde mig lite om den sortens berättelser som jag själv skulle vilja skriva. Lite oortordoxa, tänka-själv, djupsorgsna och med konstiga slut. När jag läst ut boken hade jag en känsla av att ha tagit del av något nästan spirituellt. Så jag rekommenderar definitivt den här boken. Den är lite svår, men lättläst, och (om man släpper taget) riktigt bra.

Utlåtande: Imponerande

No comments:

Post a Comment