May 18, 2011

Valarna i Tanganyikasjön

Valarna i Tanganyikasjön
Lennart Hagerfors
Weyler, 1985

Första intryck:
Jag fastnade för boken i affären av okänd anledning och är glad att jag köpte den. Den är rolig men på ett bisarrt sätt som inte blir för pretentiöst, och texten i sig själv är lättläst och simpel utan att man tappar intresse.

Recension:
Jag kan fortfarande inte riktigt sätta fingret på vad det är med den här boken som jag tycker så mycket om. Den är ostrukturerad och förvirrande, verkar inte ha särskilt mycket av en poäng och jag är säker på att många skulle tycka att den är irriterande. Jag blir glad av den. Som jag tidigare sagt har den ett märkligt djup i sin enkelhet. Språket passar berättelsen mycket bättre än moderna romaners ofta gör. Tonen i allmänhet är lugnande och boken var fortläst. Jag vill redan läsa den igen.

Utlåtande: Imponerande

No comments:

Post a Comment