June 25, 2011

Ljust & fräscht-boken

Ljust & fräscht-boken
Fredrik Lindström; Henrik Schyffert
Lindström & Schyffert, 2011

Första intryck:
Allra första intrycket när jag bläddrade i boken i affären vad att jag var tvungen att köpa den. Jag är inte bara en IKEA-slav på nedtrappning utan har dessutom numera en klandrande distans till svensk kultur och dess besatthet av konstant renovering. Det var alltså uppenbart redan från början att jag skulle komma väl överens med en bok som lyckas få en att le samtidigt som den levererar den tragiska sanningen.

Recension:
Trots att boken tidvis var lite repeterande tyckte jag väldigt mycket om strukturen och inte minst teorierna om varför svenskar har en så svår relation till sina hem. Kulturens utveckling mot nuet och motivationen bakom den blev tydlig på ett oklandrande sätt som jag har upptäckt att speciellt Fredrik Lindström är väldigt duktig på. För mig hjälpte det mycket i min strävan att komma över min svenskhet vad gäller just inredning - i alla fall i teorin. Man kan ju inte hjälpa att man dreglar till lite då och då när man utsätts för något så likt en IKEA-katalog.

Utlåtande: Imponerande

No comments:

Post a Comment