September 14, 2011

Expedition Kon-Tiki

Expedition Kon-Tiki
Thor Heyerdahl
Bonniers, 1952

Första intryck:
På grund av en viss norsk komedigrupp hade jag tidigare inget intresse av Thor Heyerdahl. Men från första raden måste jag erkänna att jag var helt såld på den här boken. Jag älskar den. Jag har inte ens läst halva och jag vill rekommendera den till alla jag känner. Läs den!

Recension:
Äntligen utläst! En otroligt engagerande bok, skriven i sann norsk stil med optimismen på topp även när läget är som mest kritiskt. Heyerdahl tar oss med på en fantastisk resa som faktiskt gett mig mardrömmar under läsandets lopp. Bokens charm ligger i att man knappt kan tro vad man läser; man blir helt fascinerad av människans förmåga att hitta på de mest bisarra idéer och sedan dessutom överleva deras utförande. Definitivt det bästa jag läst på flera år. Man förstår varför Erlend Loe blev peppad på söderhavsöar.

Utlåtande: Oslagbar!

No comments:

Post a Comment