December 31, 2011

Igelkottens Elegans

Igelkottens Elegans
Muriel Barbery
Sekwa, 2009

Första intryck:
Som den bokmånglerska jag är får man mycket sug efter olika böcker, och blivit avskräckt av andra. Denna lilla godbit har jag suktat efter i säkert två år och hittills håller den verkligen måttet. Det kvasifilosofiska och de hel-udda protagonisterna faller mig helt i smaken. Pepp!

Recension:
Jag får använda mitt favoritord Fin. Detta är verkligen en fin bok. Karaktärernas utveckling i sakta mak och inte helt mot sin vilja, en klasskamp, ett socialt förtryck som visar sig vara självpåtaget. En balans mellan olika kulturer, med nudlar och gräddbakelser, med högkultur, en emo-tonåring, en fet katt, och lite ångest. Den tar upp livets stora frågor och är mer intressant än klyschig, samtidigt som den handlar om att våga släppa taget och vara sig själv, även om man råkat hamna på fel plats i samhället.

Utlåtande: Oslagbar!

No comments:

Post a Comment